Kunstig intelligens

I en verden preget av rask teknologisk utvikling, hjelper vi bedrifter med å utnytte kunstig intelligens effektivt, fra strategi til implementering, for å drive innovasjon og skape konkurransefortrinn

Vår nye KI-hverdag

Som et ledende software-hus har vi vært med på KI-reisen helt fra starten. Vi har samlet verdifulle erfaringer med hvordan KI best kan utnyttes for å levere bedre programvare raskere, med høyere kvalitet, og mer strømlinjeformede prosesser. Ved å ta i bruk KI har vi klart å eliminere redundante oppgaver, øke produktiviteten og skape innovative løsninger for våre kunder.

I noen tilfeller har vi imidlertid funnet ut at KI ikke alltid er den beste løsningen på grunn av kostnader og tidsbruk. For enkelte oppgaver kan andre teknologier være mer effektive. For eksempel, for automatisering av enkle repeterende oppgaver kan andre komponenter i skyløsninger løse oppgaven raskere, bedre og billigere. I situasjoner hvor sanntidsbeslutninger er avgjørende, kan tradisjonelle algoritmer og regelbaserte systemer være mer hensiktsmessige.

Vi anbefaler bedrifter å ta i bruk KI der det er hensiktsmessig fordi det kan transformere og effektivisere hvordan man opererer. KI gir muligheten til å automatisere tidkrevende manuelle oppgaver, forbedre beslutningstaking gjennom datadrevne innsikter, og tilpasse kundetilbud på en måte som aldri før har vært mulig. Gjennom vår erfaring med KI har vi sett hvordan teknologien kan drive vekst, effektivitet og innovasjon på tvers av ulike bransjer.

Hvordan vi benytter KI for å forbedre våre egne prosesser

I Apphuset har vi omfavnet KI-teknologier for å optimalisere våre utviklingsprosesser, noe som har resultert i raskere leveranser med høyere kvalitet samt mer tilfredse medarbeidere. Ved å benytte generativ KI, ChatGPT samt integrere verktøy som GitHub Copilot, Locofy AI og Jira AI, har vi gjort betydelige fremskritt i ulike aspekter av utviklingen.

  • Skrive kode raskere med GitHub Copilot: GitHub Copilot hjelper utviklere med å skrive kode raskere og mer effektivt ved å foreslå hele linjer eller blokker med kode basert på naturlige språkbeskrivelser.
  • Raskere UX-design med Locofy AI: Locofy AI hjelper designere og utviklere med å transformere designkomponenter direkte til kode, noe som fremskynder UX-designprosessen.
  • Forbedre brukerhistorier og test cases med Jira AI: Jira AI hjelper oss med å skrive bedre brukerhistorier og test cases ved å analysere prosjektkrav og foreslå forbedringer.
  • Utvikling av bedre unit tester: Generativ KI kan hjelpe med å generere effektive unit tester, noe som sikrer at koden vår er robust og fri for feil.
  • Automatisere oppgaver og arbeidsflyt: Ved å bruke vår egen KI-løsning så har vi automatisert mange repeterende oppgaver, noe som frigjør tid for våre utviklere til å fokusere på mer komplekse oppgaver.

Hva legger vi i begrepet kunstig intelligens?

KI er programvare som etterligner våre menneskelige atferder og evner og kan deles inn i følgende:

Maskinlæring
: Dette er ofte grunnlaget for et KI-system, og er måten vi "lærer" en datamodell å gjøre prediksjoner og trekke konklusjoner fra data.

Kunstig syn: Evne innen KI til å tolke verden visuelt gjennom kameraer, video og bilder.

Naturlig språkbehandling: KI sin evne til å tolke skriftlig eller muntlig språk, og svare på samme måte.

Intelligent dokumentbehandling: KI som håndterer, behandler og bruker store mengder data funnet i skjemaer og dokumenter.

Informasjonsutvinning: Evnen til KI til å trekke ut informasjon fra store mengder ustrukturert data for å lage en søkbar kunnskapsdatabase.

Generativ KI: Evner innen KI som skaper originalt innhold i ulike formater basert på naturlig språk eller tekst. Generativ KI genererer naturlig språk, bilder, kode og mer.