Avinor

Samhandling på flyplassen

Digitale verktøy for komplekse informasjonsbehov på flyplasser

Avinor håndterer de fleste av Norges flyplasser, og fungerer som et vertshus for mange bedrifter og ansatte. Samkjøring og samhold på arbeidsplassen er avgjørende, også på tvers av bedriftene. Nødvendig informasjon må tilgjengeliggjøres for de ansatte for en effektiv arbeidsdag. Utfordringen var å lage en konsolidert plattform for informasjon og nyttige verktøy. Løsningen ble et moderne digitalt intranett på mobil enhet.

Dagens feed

Hvilken informasjon har de ulike ansatte behov for, og hvordan kan man effektivisere arbeidshverdagen til den enkelte? Alle ansatte på flyplassen har tilgang til Avinor Community sin “I dag-feed”. Operasjonelle nyheter, driftsmeldinger, avansert flydata, værmelding og mer er tilgjengelig basert på hvilken rolle man er tildelt.

Appifiserte verktøy

Appen fungerer i dag som et mobilt intranett, og har gitt de ansatte et moderne verktøy for en forenklet arbeidshverdag. Verktøy som tidligere kun har vært tilgjengelig via nettsider på intra- eller ekstranett er nå optimalisert og gjort tilgjengelig i appene med et absolutt fokus på brukervennlighet og ytelse.

Håndtering av data fra ulike kilder

De ulike aktørene på flyplassene har behov for ulik informasjon for sine ansatte med ulike roller. Samtidig er datakildene mange. Ved å utvikle et mellomlag (API Gateway), håndterer vi informasjon som kommer inn fra forskjellige tjenester. Mellomlaget muliggjør hurtig utrulling av nye tjenester, og reduserer risiko.